Under min VFU-period har jag jobbat ett par veckor med ett projekt om genus. Här kommer några saker som jag har funderat på mest.
Regler - Jag har aldrig tänkt på regler i ett genusperspektiv förut. Jag har tyckt att det är okej att olika lärare har olika regler i sina klassrum. Men när jag i vår undersökning ser så tydligt vilka som bryter mot reglerna börjar jag fundera. Vi såg bara pojkar som bröt mot regler om att inte ha mössa och jacka i klassrummet. Vi såg övervägande pojkar som gick omkring och störde i klassrummen under lektionerna. Vi som övervägande pojkar som pratade och kommenterade utan att räcka upp handen. Och vi såg duktiga, genuspålästa pedagoger som ändå inte såg hur tydlig trenden var. Och jag tror inte att det här var en ovanlig situation i en vanlig svensk skola. Vad signalerar man om man i skolan tillåter pojkar att bryta mot regler om och om igen? Vad lär sig pojkarna av det? Och vad lär sig flickorna? Hur kommer det sig att vi i skolan faktiskt lär pojkarna att det är okej att bryta mot regler och att vi inte lär flickorna det?
Vi har alltå en skola som från början är skapad för pojkar men där flickor i mycket högre utsträckning har lärt sig att följa skolkoden och få mycket bättre resultat (i alla ämnen utom idrott), medan pojkar lär sig att de kan ta för sig och bryta regler utan att det händer speciellt mycket. Är det skolan som har lärt männen att armbåga sig fram i samhället till högre positioner och bättre löner?
Handlar det bara om våra förväntningar på pojkar och flickor? Är vi redan från början så indoktrinerade att vi förväntar oss att pojkar ska ta mer plats än flickor - och därför låter dem göra det?
Hur kan vi skapa en mer jämställd skola?
En annan sak som också blev tydlig i vår undersökning var att ju större grupp - desto mer ojämställd. Kan någon tala om det för skol- och kommunpolitiker?
*puh* Det är jobbigt att tänka på genus hela dagarna.
Bättre att leka med lego (som förövrigt inte är ett dugg jämställt!).
fredag 26 mars 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
boys will be boys... eller? alltid en så aktuell fråga, denna om genus. några svar finns har jag inte på den heller, mer än att vara uppmärksam på den - även om det är supersvårt när man lätt blir "hemmablind" i sina egna klasser. bra då med sådana som du o ditt projekt som kommer ut och ruskar runt lite i lärarna (för det gjorde du väl?).
SvaraRaderaDet är så lätt att se genom fingrarna på pojkarnas ”bus”. En busig pojke får oftast fler chanser än busiga tjejer. Dessutom får en duracell-kanin-flicka ett helt annat bemötande än en duracell-kanin-pojke. Fruktansvärt när man tänker efter då de har samma rätt till respekt och bemötande på rätt grunder. Samtidigt har det framkommit att syndromet duktiga flickor tenderar att öka vilket ofta leder till depression och ångest. Hur skall man göra för att fånga dessa tjejer med lågt självförtroende och självtillit? Det är ett stort ansvar man har som lärare att se alla elever och ge det som var och en behöver för att nå en proximal utveckling. Kunskap och lärande är något som skall göra att man mår bra och inte dåligt.
SvaraRaderaNär man pratar om jämställdhet pratar man oftast bara om att kvinnor skall få samma rätt och respekt som män. Samtidigt så är papporna inte jämställda med mammorna när det gäller föräldraskap. En mamma kan kryssa i fader okänd på födelseattesten och sedan adoptera bort barnet utan att pappan har några rättigheter alls att bestrida beslutet. Han har inte ens rätt att begära ett faderskapstest , vilket mamman kan begära.
Det är som du säger, Rove, att det gäller att inte bli hemma-blind och hoppas att man fortsätter att diskutera och se med öppna ögon.