Vygotskij. Jag gillar honom. Jag är nog lite småkär i Vygotskij. För något år sedan läste jag boken "Vygotskij i praktiken" av Leif Strandberg i och med ett projekt jag är med i på skolan. Den handlar om Vygotskijs teorier och ideér och exempel på hur de används praktiskt ute i skolorna idag. Lättläst och inspirerande. Jag är förtjust och förvånad över att även Vygtoskijs egen bok "Fantasi och kreativitet i barndomen" är så lättläst - trots att den är närmre 100 år gammal och skriven av en ryss.
Att vi lär oss i samspel med andra, anser jag, vara en av de viktigaste lärdomarna vi kan få av Vygotskij och ändå har det varit tabu i skolan och är det i viss mån fortfarande - kika inte på grannens lapp, nu måste ni lösa uppgifterna själva - fuska inte! Jag tror att vi lärare är så besatta av att kunna bedöma de enskilda individerna att vi inte tror att vet vad de lär sig om de jobbar tillsammans. Fast egentligen tror jag vi vet. Men det är lättare för oss att motivera deras betyg om man kan hålla upp ett enskilt gjort prov framför näsan på eleven och dess föräldrar.
Det ska bli spännande att göra SWOT-analysen. Jag tänker mig att den fyller samma funktion som synliggörande av mål, vilket är något som jag lärt mig mer och mer om hur viktigt det är. Om elevens ska nå målen så måste den veta målen, målen måste vara synliga och tydliga. Om vi som lärare (och kanske även som personer) vill utvecklas, måste vi synligöra vad vi kan och vad vi behöver utveckla för oss sjävla. Först då kan vi jobba mot att bli bättre på de sidor som vi nu upplever som svaga.
Konflikt. Tänker mycket på konflikt redan nu. Det är lika bra att sätta sig in i det direkt. Vad är en konflikt. Två viljor som på något sätt drivs så de sammanstöter. En krock. Finns det positiva konfliker? Vinner alltid någon en konflikt?
Ritar små cirklar med en ny, tunn penna. Inspirerad av blogg-granne och bar jag åker förbi på väg till skolan. Men jag gillar verkligen inte öl.
När man börjar tänka så är konflikt stort. Jag tänker konflikt är även när man lär sig något nytt som man har svårt att ta in o bygga ihop med erfaren kunskap, det blir en konflikt mellan gammal o ny kunskap innan aha kommer.
SvaraRaderaJag tänker mycket på tankemässiga konflikter, hjärnans sätt att reda ut vad som är rätt el fel, sant el falskt.. om det nu finns ngt sådant? Och där uppstår en konflikt i mitt huvud när du nämner att vi måste göra målen synliga.. men samtidigt, vill vi verkligen att alla elever ska sträva efter samma mål, uppgjorda av ngn annan än de själva? Om vi inte har tydliga mål, lär sig inte eleverna någonting då? Kanske blir det bara flum?
SvaraRaderammm jag tänker på konflikterna inom mig själv. vad jag vill och vad jag borde. vad jag drömmer och vad jag inte kan och så vidare. en konflikt kan ju även vara mycket utvecklande samtidigt som den kan vara kvävande.
SvaraRaderani borde kolla på elevstyrda utvecklingssamtal tror jag det kallades. kommer berätta om det efter VFU:n.
puss