För att arbeta i grupp är sannerligen inte lätt, särskilt med en människor man inte känner så väl, mot ett mål som inte är tydligt och med odefinierat medel.
I ett arbetslag i skolan känner man ofta sina kollegor ganska väl, man vet vad som är målet och man vet vilka medel man har. Det går att arbeta ganska effektivt om man vill. Man har sina roller och vet vem som är bra på att göra vad och man gör som man alltid har gjort. Snabba, effektiva möten är viktigt i en hårt tidspressad vardag.
Samtidigt så tenderar det ju att bli väldigt lite nytänkande på arbetslagsmötena. Bildfröken tar hand om allt som behöver en estetisk touch, mattemagistern älskar att skriva protokoll och hemkunskapsfröken tar gärna tag i alla djupa, svåra samtal som ska göras. SO-läraren driver mötet framåt. Vi gör som vi alltid har gjort.
Kommer vi någonstans? undrar jag efter ett par möten med min basgrupp. Jag lutar mig tillbaka och tänker att om jag låter de andra bestämma så går det snabbare och vi kommer vidare.
- Mig spelar det ingen roll, svarar jag på frågor som jag inte tycker är viktiga.
fter en stund inser jag att det inte alls blir bättre att jag inte tar ställning. Det går bara ännu långsammare.
- Jag måste utmana mig själv att ta ställning! säger en annan gruppmedlem och jag bestämmer mig att göra likadant. Efter det svarar jag impulsivt på frågor likt: Korn eller råg?
- Råg.
Fast samtidigt tänker jag att korn eller råg kvittar lika. Men jag har varit med och tyckt till. Om allt.
Det ska bli spännande med redovisningarna.
Det här verkar också vara ett intressant ställe:
http://www.keepinspiring.me/
http://www.keepinspiring.me/
I julklapp fick jag den här boken och jag tycker att det här projektet är så himla kul: http://www.1000journals.com/ så jag har skickat iväg en egen bok och deltagit i en annans...
Undrar om jag kommer att få tillbaka min bok och vad som finns i den då.
Sedan funderar jag på om och hur man kan jobba med liknande projekt i skolan...
Klart man kan arbeta med liknande projekt i skolan bara man har förberett mer och satt upp tydliga ramar för arbetet så att eleverna vet vad det är de skall göra. Man kan ju sätta upp regler kring hur de skall skickas runt så de inte kommer på avvägar, att ha lite tunnare böcker så att de snart kommer tillbaka. En mycket kul grej. Fungerar om vi skulle göra det i vår klass men skicka böckerna i ett speciellt schema så att alla börjar med en bok som de får tillbaka och så har man den ett bestämt antal dagar. Det kan också vara så att man gör ett uppslagsjälv och en vän gör o att den sedan vandrar tillbaka till en klasskamrat. Det skulle kunna vara ett frivilligt projekt som vi startar en grupp för. Vi kommer ju att ha våra tisdagar som vi skall träffas alla som vill.
SvaraRadera