söndag 16 maj 2010

Formar

Riktingen av konflikten ändrades lite förra veckan. Jag sökte inåt. Hur har jag blivit påverkad och hur kommer jag ifrån det jag är formad av? Kan jag någonsin komma ur det eller har det blivit en del av min person?

Jag ser en varelse som bor i en kokong. Han formas av kokongen. Begränsas av kokongen men skyddas även av den.

Funderar mycket på hur lätt jag blir styrd av andra. Och hur gärna jag vill bli styrd av andra. Och samtidigt inte. Jag vill ju gå min egen väg. Men det är svårt om man inte vet vad man vill. Hur ska jag veta vad jag vill?

Vet fjärilen vart den ska flyga när den kommer ut ur sin kokong?
Var på Naturhistoriska museet och kikade i varenda fjärilslåda häromdagen. Det är spännande och lite makabert med fjärilssamlingar. Fastnålade och utspända små varelser till allmän beskådan.

Fortsätter att tova mitt eget hår till små kokonger. Det avklippta håret alltså. Provar olika slags lera. Blir frustrerad när den inte formar sig som jag vill. Ska jag ge efter och låta formen komma själv eller ska jag kämpa vidare?

Formar figurer i lera. Inte fjärilar. Varelser. Kanske är det jag...

1 kommentar: